چجوري به جاي انشا، واقعا محتوا توليد کنيم؟
بعضيا هم که يه درکي از محتواي خوب دارن، ميگن که “چکار کنيم، متن موزيک، توضيح متاع و … رو که نميشه جور ديگه نوشت. همش مثل تمامي.” اتفاقا ميشه. صرفا کافيه که فهم و شعور فرمائيد محتواي يونيک و خوب يعني چي؟
محتواي خوب و يونيک محتواييه که:
يه سرچ رو مقصود بگيره
اولي خصوصيت يه محتواي يونيک اينه که يه سرچ رو غرض بگيره. به هيچ عنوان براي مخاطب تايپ کردن يعني همين. براي استاد انشا ننويسيد. محتوايي به تارنما اضافه فرماييد که يک کدام از کوئريهاي عموم رو پاسخ بده.
اگه براي اون کوئري ميشه يه محتواي مفصل نوشت، يه محتواي مفصل بنويسيد. اگه نميشه، تو يکياز محتواهاتون، با همون کوئري يه زيرتيتر ساختوساز نمائيد و تعدادي جمله دربارش بنويسيد.
نيازي وجود ندارد شما هم مثل سايتاي ديگه بيايد راهنماي خريد بنويسيد. ده عدد سرچ حول همين راهنماي خريد فلان فرآورده ميباشد که ميتونيد اونا رو تارگت فرمائيد. عوض اين که بخوايد با اونا رقابت نمائيد، ميتونيد تو چنتا محتواي مربوط به سرچ کمتر، ترازو متعددي ترافيک بگيريد.
با اينکار رلونسي و رابطه وبسايت رو به گوگل حالي مي کنيد. اعتنا نمائيد که شما طبق الگوريتم هاي نو گوگل بايستي کارشناس اون حوزه شناخته بشيد.
کارشناس يه حوزه کسيه که ميتونه به سوال ها عموم پاسخ بده. پس شما مي بايست با محتواهاتون به سوالهاي يا اين که همون کوئري ها و سرچ هاي عموم پاسخ بديد.
پيشين از اين، مدامي خداوند سايتايي که اصطلاحا niche ميشن با سايتاي وسيع رقابت ميکنن. سايتاي niche به سايتايي ميگن که تو يه حيطهي به خصوص به طور تخصصي مينويسن. مثل تايپ کردن در رابطه مسافرت به فلان استان کشورايران. تايپ کردن صرفا در رابطه دستگاه قهوهساز و… چرا؟ زيرا رابطه بالايي دارن. زيرا رلونسي محتواهاشون با کوئريهاي عموم، از هر طرف با محتواهاي داراي ارتباط ديگه، تقويت ميشه.
موردها زير چنتا عنوانه. به نظرتون کدومش کوئري عموم رو تارگت ميکنه؟
هزينه مسافرت به قشم
بعداز چه برهه زماني بدنسازي تکميل کننده مصرف کنيم
براي اولين توشه چه مکملي مصرف کنيم
8 عادت مخربي که خلاقيت را نابود ميکند
دنياي ديجيتال چطور سبب حواس پرتي و از ميان رفتن حواس ما ميگردد؟ (دقيقا چه کيوردي رو تارگت ميکنه؟)
کالسکه خوب چي بخرم؟
استفاده کننده نيازي نباشه انشا بخونه
به پروردگار انشا ننويسيد.
و انشا ادامه دارااست!!!
انشا ادامه دارااست!!!!
ايراد استفاده کننده رو حل کنه
يه پيج داريم که در رابطه سرويس ها تميز کاري منزله. مولف محتوا مياد مينويسه تميز کاري خانه مزاياش چيه. اخه اگه اينجانب نميدونستم مزايا داره، که سرچ نميکردم که بخوام از سرويس ها شما به کار گيري کنم.
همين که بنويسيد، ارزش چجوريه، شيوه انجام فعاليت به چه صورته، چقدر ارتفاع ميکشه، يک سري نفر دربين براي شست و رفت، سرويس ها بعدش چيه و… خودش احتمالا 1000 واژه محتوا ميشه.
زماني شما اين سوالا رو پاسخ بديد، مخاطب بيشتر ترغيب ميشه که به شما زنگ بزنه. شما حسش رو خوب کرديد، تونستيد سوالاش رو بهش پاسخ بديد. زماني خوند ناخودآگاه ميفهمه کهاين کسب و فعاليت، به عمل و مشتريش اهميت ميده (زيرا فارغ از اينکه مشتري ازش بخواد داره سوالاش رو پاسخ ميده)
مخاطب سير بشه
مخاطب مي بايست با کمترين پيج ممکن، پاسخ اون کوئري رو بگيره. نبايد مورد نياز باشه بره مجدد سرچ کنه. اگه لازمه که کوئري هاي ديگه هم پاسخ بديد، تو همون محتوا بهش بگيد که اگه ميخواي بيشتر بدوني برو تو اين پيوند بيشتر بخون.
جملات مدام صحيح و واضح رو ننويسيد. (تحت عنوان يه پيشگفتار دو سه خطي اشکالي ندارد)
برگرديد به بخش انشا
طرف هنگامي ميخونه تاءمل کنه يه اينکاره اين رو نوشته
برگرديد به سير شدن مخاطب. زماني شما خلل مخاطب رو حل نماييد، استفاده کننده رو با محتواهاي داراي ارتباط که به طور کامل پاسخ کوئري هاش است، خودش به استفاده کننده اين پيام رو ميديد کهاين اقا اينکارس. پس اينجانب ازش خريد ميکنم.
سرچ نمائيد مهاجرت به قشم با ماشين فردي و قشم گردي رو ملاحظه کنيد.
فارسي باشه!!!!
شارژر اساسي و فرعي اخه؟؟ اين فارسي وجود ندارد!!
ترجمه تخصصي باشه
کوئري رو، هم ميتونيم درخواست مفهوم کنيم هم ميتونيم سرچ معنا کنيم. سليس ترجمه نماييد. اگه شما تو حوزه seo، کوئري رو درخواست معنا نمائيد محتواتون سليس بودنش رو از دست ميروستا.
گويش ناحيهاي که داريد براش ترجمه ميکنيد، بشناسيد.
مخاطب نياز نداشته باشه تفکر کنه
جمله ها کوتاه باشن. از تعدادي “که” ربط براي ساختن يه پاراگراف يکسري خطي به کار گيري نکنيد. زماني جملهها کوتاه باشن استفاده کننده راحتتر ميخونه و نيازي به تامل کردن نداره.
برگرديد به نمونه نخستين نصيب انشا
عبارات نامانوس به کارگيري نکنيد
تا مکان ممکن متن ادبي ننويسيد. به مکان تصور ميتونيد بنويسيد خيال و خاطر. بعضا رو ميتونيد بنويسيد برخي.
با مخاطب صحبت بزنيد، وعظ و سخنراني نکنيد
گهگاه فرمان نماييد، گهگاه خودتون رو با کاربر يکياز بگيريد.
آدميزاد به وعظ نياز داره. ولي وب مکان وعظ وجود ندارد. وعظ کاربردش ياد آوري مسائليه که ميدونستيم. وب مکان يافت کردن جوابه.
علايم نگارشي و املا
مسافت و نيممسافت رو رعايت فرمائيد. جان خوتون کاما رو صحيح به فعاليت ببريد. اوليه واژه و کلمه آنگاه کاما بعد از آن اسپيس آنگاه کلمه و واژه سپس:
عفو و بخشش مايحتاج وجود ندارد، اعدامش نماييد!
واحد سنجش خطوط هر جمله
واحد سنجش خطوط هر پارگراف حداکثر سه خط باشه. آزمون نماييد ملاحظه کنيد خواناتر و خوشخوانتر نميشه؟! حتي به پهنا محتواي وبسايت اعتنا نمائيد. خطوط نبايد يک سري متر باشن طوري که مخاطب بخواد براي ديدن اخر خط بيست و يک سري جايگاه سرش رو بچرخونه.
علايم ديداري مثل دکمه ها، بولد لغات، رنگ پيوند
محض رضا آفريدگار زماني رپورتاژ مينويسيد تصور نکنيد که داريد يه متن بي اهميت مينويسيد. تو رپورتاژتون هم مورد ها محتواي يونيک رو رعايت فرمائيد. اينجوري به رپورتاژتون توان ميروءيت کرد.
عبارات رو در شکل وم بولد نمائيد، تعداد خطوط گزاره رو معدود در حيث بگيريد، عکسهاتون زيرنويس داشته باشن و…
فرمت داشته باشه: جدول، ليست و …
يکي مهمترين خصوصيتهاي محتواي يونيک، فرمت محتواس. اگه يه محتوا رو نميتونيد مثل ساير سايتا بنويسيد، فرمتش رو تغيير و تحول بديد. تو جدول بياريد. خصوصيات اهنگ رو به مکان يه ليست تک ستونه، دو ستونه نمائيد. آي بذاريد بغلش و…
منابع موءثر رو معرفي نمائيد
به محتواهاي داراي ارتباط تو تارنما لينک و پيوند بديد. اين رو بخون اون رو بخون. دقيقا همينجور امري. اينجوري محتواتون مثل يه مو جود زبون دار جلوه ميکنه. مخاطب احساس نميکنه يه ربات باهاش صحبت ميزنه.
استاد باشيد
فرض فرمائيد کاربري ميباشيد که هيچي نميدونه. استفاده کننده رو خنگ و ابله فرض نمائيد. پس از اينکه آموزشش داديد موردها توسعه يافته رو بگيد.
اگه داريد مينويسيد جاهاي جالب گيلان، هممم چيز رو در رابطه جاهاي ديدنيش بگيد. از هزينه بگيريد تا عکس و ادرس و طرز رفتن و … استفاده کننده نبايد نياز داشته باشه مجدد سرچ کنه.
اگه داريد فراگيري ميديد: راهنماي خريد صندلي ماشين، مسلما توش مفصل از ايزوفيکس بگيد. اگه نيازه، يه محتواي مستقل بر پايه ي سرچ استفاده کننده بنويسيد. ما يحتاج وجود ندارد بريد از جمله عنوان رو ديدني بنويسيد. شما همينکه تايتلتون سرچ مخاطب باشه خودش جذابه. مگر اينکه حريف زياد داشته باشيد.
شما يه استاد مي باشيد. تصور کنيد مخاطب هيچچچچي نميدونه مثل يه علمآموز نخستين ابتدايي. تو محتواتون سطحش رو بياريد تا ديپلم. ولي همگي علمآموزا مثل هم نيستن. بعضيا پنجمن، بعضيا سال اخر متوسطه. محتوا رو طوري فرمتبندي فرمائيد که هر کدوم از علمآموزاتون، پاسخ خودش رو ريلکس پيدا کنه.
محتواهاي داراي ارتباط داشته باشه
که اونا هم خصوصيتهاي بالا رو دارن.
گوگل به مارک اهميت ميده. يکي معاني مارک، لااقل از نگاه گوگل، يعني کارشناس. شما مي بايست تحت عنوان يه مارک تو تيم مقالاتتون پاسخ مخاطب رو بديد. دراين صورته که گوگل شما رو کارشناس ميدونه، به شما درجه ميقريه و مخاطب رو مياره تو سايتتون.
مخاطب هم ميگه اين ادم اينکارس. بهتون اعتماد ميکنه و ازتون ميخره.
اين بود مواقعي که اينجانب تو محتواهاي سطح اينترنت ديدم که مولفها رعايت نميکنن. مطمئنا اينا همگي مورد ها مرتبط با محتواي وجود ندارد. اين مورد ها خودشونم نياز به گسترش بيشتري دارن.
هم اکنون شما چکار مي بايست بکنيد؟
براي شمايي که آفريننده محتوا ميباشيد:
نکته اصلي اينه که شما نياز وجود ندارد کليه اين موردها رو به عمل ببريد. ابدا براي مرتبه دريافت کردن تو موتور کاوش گهگاه بايستي انشا بنويسد. گهگاه مدت و ميزان دارايي پروژه اذن نميقريه. ولي بهتره اين مورد ها رو بدونيد. انيميشن رو خطا انجام بديد البته بدونيد چرا خطا انجام ميروئت کرد.
ابدا خويش همين متن هم نادرست داره و کوئري خاصي رو تارگت نميکنه. (به هيچ وجه تارگت؟ مگه قرار نشد فارسي بنويسيم؟!)
حقوق و دستمزد توليد کننده محتوا کمه. مي بايست خيلي بيشتر از اينا باشه. توهين نباشه! ولي واقعيت اينه که توليد کننده محتوا نداريم! بيشتر انشانويس داريم تا سازنده محتوا.
اکثر خالقهاي محتوا از seo رمز درنميارن. به هيچ وجه کيورد ريسرچ بلد نيستن، تفکر ميکنن seo يعني پلاگين يوست و… ديگه فرمت و رعايت اصول صحيحنويسي فارسي بماند. اينجانب براي يکي پروژههام حاضرم به يک سازنده محتوا که استفاده کننده و علت سرچ (search intent) رو بشناسه تا واژه و کلمهاي 200 تومن هم هزينه کنم. (اگه خودتون اينکاره مي باشيد يا اين که کسي رو ميشناسيد معرفي فرماييد.)
ولي ما تو کليه سطح ها تازه کار تا فناي، توليد کننده محتوا نياز داريم. البته واقعا تو سطح رشتهاي تو جمهوري اسلامي ايران خيلي نادر داريم. زماني شما فناي باشيد دستمزدتون به تدريج بالا ميره. اين رو تحت عنوان هر کس از ايجاد محتوا به seo رسيده ميگم.
و اينکه مستقل بيشتر در رابطه محتوا مطالعه نماييد. خيلي بيشتر. اين تارنما رو مشاهده کنيد: copyblogger.com
براي شمايي که برنامه کودک بهينه سازي ميباشد:
شما مثل خالقهاي محتوا نيازي وجود ندارد کل موردها بالا رو رعايت نمائيد. به هيچ وجه همون دو موردي که اينجانب تحت عنوان انشا معرفي کردم جز درجههاي بالاي کاوش هستن. البته دو سه گزينه ميباشد که به طبع بايستي تو استراتژي محتواتون بگنجونيد.
شما ميدونيد که تنها حداقلي از متن تو يه ورقه نيازه که به موتور کاوش بفهمونيد که صفحتون در رابطه چيه. پس از اون، رقابت و منابع انتخاب ميکنه که چقدر بايستي وسواس به خرج بديد. منابعي مثل: دارايي، بازه، دردسترس بودن تاليف کننده خوب و
يکي از اينکه قطعا محتوايي که ميخوايد توصيه بديد، پاسخ کوئري باشه. اين يعني اينکه حال ميدونيد که چندان اهميت ندارد که متن آوا يا اين که توضيح متاع مشابه ساير سايتاس. همينکه کوئري ساير رو پاسخ ميرويت کرد کافيه.
آيتم دوم هم اينکه هنگامي تعداد محتواها زياد بشه، به جهت نادر بودن منابع، اهميت خيلي از اين موردها نادر ميشه. البته واقعا اگه يه تارنما تخصصي با 20 تا کاغذ داريد طاقت فرسا بگيريد و از توليد کننده محتوا، محتوا بخوايد، خير انشا! اينجوري هزينههاي پروژه هم معدود ميشه.
آيتم آنگاه هم اينکه بيشتر به تخصصي بودن، niche بودن و رلونسي تمام سايتتون توجه فرمائيد. هر چي کوئريهاي بيشتري رو پاسخ بديد، کارشناسخيس مي باشيد. همون E تو الگوريتم E-A-T
ساختوساز محتوا
seo
رو ,يه ,تو ,محتوا ,هم ,محتواي ,استفاده کننده ,وجود ندارد ,در رابطه ,محتواي يونيک ,رو پاسخ ,توليد کننده محتوا ,محتواهاي داراي ارتباط ,واقعا محتوا توليد ,انشا، واقعا محتوا
درباره این سایت